Sayfalar

10 Kasım 2013 Pazar

Höyükteki Nar ağacı / Yaşar Kemal


Pinuccias'ın Kasım Ayı Yazar Ayları Etkinliğinde bu kitabı seçmiştim iyi ki de katılmışım diyorum.Beni böyle güzel bir kitapla tanıştırdı.

Özellikle dili ve anlatımını çok beğendim.1951'de yazılmış, Yaşar Kemal'in vefat eden annesinin sandığında bulunmuş. Yaşar Kemal, hemen hemen hiçbir değişiklik yapmadan 1982'de okuyucuya sunduğu bu kitabı tekrar yazsa aynı şekilde yazmayacağını, fakat o yalınlığa, tazeliğe de ulaşamayacağını söyler, doğa-insan ilişkilerini en iyi anlamda verdiği yapıtlarından biri olduğunu da ekler. Mühim kitap yani, ona göre.
Yazarın ilk romanı olan Höyükteki Nar Ağacı ırgatlar,Çukurova,çaresizlik,sıtma insanların geçim sıkıntıları o zamanın zorluklarına dair çok güzel detayları işlemiş yazar.Ayrıca benimde ilk okuduğum Yaşar Kemal romanı olması ile de çok güzel oldu ,
yazar şöyle der;
"Benim saz çalamamamın sebebi var, anam aşık olacağım da diyar diyar dolaşacağım diye saza, aşıklığa düşman olmuştu. Onun tek çocuğuydum ve gözünden ayırmıyordu beni. Okulda, düğünlerde bayramlarda beni hep Aşık Mecitle çakıştırırlardı. Aşık Mecitle Kadirlide bir kahvede bir gece sabaha kadar çakıştığımı şimdi iyice anımsıyorum."[8]
Ben bu dizelerin yansımasını romanda gördüm okuyunca sizde anlayacaksınız .
mevsimlik işçilerin dramını anlatan bir yolculuk hikayesi diye özetleyebiliriz fakat söz konusu yolculuk o kadar dramatik ki yutkunurken zorlanmanıza sebep olabilir.
romanın sonuna doğru çocuk mehmet bir süpriz yapar,söylemek istemem çünkü tadı kaçar.Ayrıca ince memet varya işte o memet bu memettir tabi ben yorumları okumadan başladım romana ve bilmiyordum ki o sebeple zaten dediğim gibi ilk kez Yaşar Kemal okuyacaksanız bu romandan başlamalı diye düşünüyorum 


Sonu havada kalmış bir romandır beklentiniz o yönde olmasın amma velakin roman çok güzeldi.

Alıntıladıklarım:

"'Kim bilir,' dedi. 'Belki de bulurlar. İnsanoğlu bu, çok keramet var insanda.'
'Çok keramet,' dedi bostancı." (s. 81)

Çiçeğin kıymetini balarısı bilir.her arı çiçeğin kıymetini ne bilir ! Höyükteki nar ağacı /yaşar kemal



9 yorum:

  1. Çok güzel bir konuya sahipmiş canım. Ben de İnce Memed'i bitirdim. Çukurova betimleri bir harika. İnsan o zamanlarda yaşıyormuş gibi hissediyor kendini okurken..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen bu da yazarın ilk romanı olması sebebiyle de özel ki zaten şimdi tekrar yazmaya kalksam aynı şekil yazamam demiş yazar , çukurovayı harika betimlemiş

      Sil
  2. Kitaplarını artık sadece blog dan değil vikitaptan da takip edebileceğim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aaa saol cnm :D :D :D sevindimçok takılamıyorum eskisi kadar ama olsun listemde olman beni sevindirir

      Sil
  3. performans ödevim var bu kitap hakkında okuyan biri yardım edebilir mi ? ÇOK ACİL LÜTFEN

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben okuduğum şeyleri yazmışım ama elimde değil kitap kütüphaneye geri bıraktım yoksa yardım ederdim de anladıklarımı da yorumladım genelde yaşar kemal çukurovayı ve oranın şartlarını işler kitaplarında diğer blog yorumlarına da bakarak belki ödevini yapabilirsin diye düşünüyorum

      Sil
  4. kitap bende var şuan elimde yarına çok lazım bir iki cümle de olsa yardım edebilir misin?
    yazıldığı dönem:
    iletiler:
    ortam-mekan:
    karakterler:
    çatışmalar:
    temalar:
    yapısı(kurgu-plan-teknik) :
    anlatımı:
    şimdiden sağol kitaptan bi sorun varsa ben burdan cevaplarım elimde kitap var. sevaplar pointt senin çok teşekkürleeer <33

    YanıtlaSil


  5. anlatımı ;Duygulu,sade,gerçekçi ve akıcıdır.Film şeridi gibi gözler önüne serilir bütün olaylar yaşanıyormuşçasına bu anlatımla.

    karakterler; aşık ali vardı memet vardı diğerlerini sen çıkarabilirsin ben çok hatırlamıyorum konuşma metinleri çokça idi zaten ordan karakter yani kişileri çıkarabilirsin
    aslında int ten baktım çok yorum var kendinde bulabilirdin ben yarım saattir senin için oturuyorum pc de valla araştırıyorum bulduğum karakterler bunlar
    memet'i, sıtmalı yusuf'u, hösük'ü, aşık ali'yi ve memet çocuğu anlatır sende varsa kitapta başka karakterler sanıyorum bi kadın olacak birde zengin bir adam vardı onları da ilave edersin karakterlerine


    dönem: 1952 de yazılmış ancak 1982 de basımı gerçekleşmiştir.

    temaya şöle de diyebilirsin
    makineleşmenin 1950´li yıllarda Anadoluya´ya girmesiyle günlük yaşamı altüst olan halkın sorunlarının ve yöresel değişimlerin ustaca yansıtılmasıdır.
    (sen bunu yaz temaya en iyisi buna da hocan sanıyorum tepki vermez :D ) vala zayf alırsan benden bilme ben elimden geldiği kadar yardımcı olmaya çalışıyorum diğer şeyler sana kalmış sentezle güzel şirin bir ödev yap :D


    burayıda bir iki kere oku özeti gibi http://www.insanokur.org/?p=17414

    ortam: nerden yola çıkıyordu o ırgatlar tam hatırlamıyorum ama çukurovaya gidiyorlar.kitabın başını az oku nerden yola çıktıklarını görebilirsin.Yani sanıyorum yine de ortam olayın geçtiği ortam anadolu toprakları çukurova olacak..

    yapı kurgu teknik ona karar veremem incelemek lazım kitabı ama teknik olarak roman tekniğini kullanmış ama uzun hikaye ortaya çıkmıştır



    Yaşar Kemal "Hüyükteki Nar Ağacı"nı 1951'de İstanbula gelmesinden hemen önce Kadirli'de kaleme almış.Roman,yazıldıktan uzun bir süre sonra yazarın annesinin sandığında bulunmuş ve böylece aslında unutulan romanın yayımlanmasına karar verilmiş.dönem olarak 1950 li yıllardaki makineleşmeyi anlattığına göre dönem olarak onu alacağız sanıyorum 1982 de basılmış onu dönem olarak alamayız diye de düşünüyorum sen 1950 'li yıllar yaz dönem olarak

    tür olarak kısa romandır ayrıca bu eser. onuda bilmeni istedim.

    Karakterlerin ağızlarıyla olayların ve diyalogların aktarılması teknik olarak bu tekniği kullanmıştır bu şekilde okuyucu konuyu özümser=Teknik

    verilmek istenen ana tema ;umut (ama cümle olarak kurmak gerekirse yukarıda yazdığım tema cümlesini yazarsın ama tek kelime olarak istenirse yada öle isteyen bir hocan varsa umut yazabilirsin.)

    Yazar karakterlerin umutlarını da birbirlerine bağlayıp yoldaş ederek birbirine bağlı olay dizisini oluşturmuştur=Teknik

    merak unsurlarını umudu ve mitleri kullanarak bu gerçekliğe karşı zıtlıkların gücünden yazarlanarak olay akışı ve kurguda dengeyi sağlamakta. Tüm olumsuzluklara rağmen insanların sahip oldukları tek ve iyi şeydir umut=kurgu

    YanıtlaSil
  6. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil

Yorumlamanız beni sevindirecektir